Terry Shaft: Krycí jméno E219

by - 1/12/2018


Ve spolupráci s obchodním domem Grada a nakladatelstvím Cosmopolis.

Tereza Hřídelová - pseudonym Terry Shaft / xxx
Vydáno r. 2017 (ČR)
Grada / 190 stran / pevná vazba s přebalem
Postapokalytický / Thriller 


Už není nic, co by udrželo hrozbu bloudících Nakažených v bezpečné vzdálenosti.
Už nikdy v klidu neusneš, protože pokud budeš spát příliš tvrdě, Nakažení si tě najdou.
Už nikdy nic nebude jako dřív, protože jsi odkázaný jenom sám na sebe.
Svět, i když teď je to silné slovo, se hroutí, lidé umírají jako mouchy na uměle vytvořený vir. Nemoc nastupuje čím dál rychleji, dostává se do mozků obětí a transformuje jejich myšlení na úroveň prvoků. Jakmile se jednou nakazíte, už vám není pomoci.
Přestože Erika Wilsona odsoudili a zavřeli, teď má díky působení viru dovolené procházky a zdá se, že mu nic nechybí. Jenže do věznic se kvůli jejich povrchnímu bezpečí začínají stahovat i zbylí zdraví lidé a pro Erika už v jeho cele najednou není místo. Vysoké zdi s ostnatým drátem se před jeho nosem zavřou definitivně…
Jaká je šance, že přežije jedinou noc?


Můj názor
 
Při výběru knihy hrála velkou roli zvědavost. Jak si velmi mladá autorka dokáže poradit s celou knihou? Navíc mi bylo sympatické, že je to Češka. Postapokalyptický žánr mám docela ráda a knížce Krycí jméno E219 se dostalo slušných prvotních ohodnocení, takže jsem neviděla jediný důvod ji  také nezkusit. 

Obálka se mi sice zdá trochu přeplněná, ale jinak se k žánru hodí, hodnotím ji tedy průměrně. Co se týče příběhu, plusové body přičítám za zajímavý úvod, který formou deníkových  zápisků nejmenovaného šíleného vědce přibližuje události vedoucí k současnému stavu věcí. Sice už zde jsem zaznamenala mírnou naivitu, ale to přece nic neznamená. A nebo ne?

Příběhu mladého Erika Wilson zasazeného do postapokalyptického Las Vegas se dostalo již nastartovaného a akčního úvodu a toto rychlé tempo neustávalo ani po zbytek knihy. Autorka prahla po akci, což je samozřejmě žádoucí, ale bohužel naprosto opomíjela a vynechavala popisy okolí, tímžto pádem jsem se jen s velkými obtížemi vžívala do atmosféry virem zpustošeného světa. Příběh má spád, to mu nelze upřít, ale občas přibrzdit a rozhédnout se by také nebylo na škodu. Jakožto čtenář jsem ne vždy stíhala autorčiny myšlenkové pochody. V mnoha okamžicích se v ději objevovaly znatelné mezery, jež Terry vyřešila sice na pohled elegantně, ale pro příběh naprosto tragicky - hrdina upadl v opilecký spánek, nebo do bezvědomí a probudil se na požadovaném místě. 

Z postav je pochopitelně nejvýraznější a jediný dostatečně zapamatovatelný Erik, jehož přehnaně sprostý slovník se ovšem ani do Las Vegas okupovaného zombíky nehodí a mě silně kazil čtení. Ostatní postavy mi více méně prošly před očima s tím, že mi byly více či méně sympatičtí. Většinou se však v knize minuly jen krátce, čemuž odpovídá i slabá propracovanost charakterů, působily na mě vlastně skoro stejně. Myslím si, že i na vykreslení jejich osobností si Terry mohla dát o maličko více záležet.

Jelikož je Krycí jméno E219 relativně tenké, čte se rychle, jedná se spíš o záležitost na jedno odpoledne. Děj není příliš  originální, připomíná mnohé postapokalyptické filmy, takže čtenáře zase tolik nepřekvapí. Největší šok si však autorka připravila na závěr. Jenže když se nad knihou zpětně důkladně zamyslím, zejména nad sice dostatečně efektním, ale zároveň trochu zcestným zakončením, docházím k poznání, že mi příběh nedává úplně ve všech jeho aspektech smysl. Ani co bych si z něj tedy měla odnést...

Možná moje recenze působí, že chci knihu úplně zhanit, ale tak tomu není. Ano, má velké množství chyb, spousta nedotahů a nelogických pasáží, chybí jí pořádně propracovaní hrdinové i poutavé popisné části, ale na druhou stranu Krycí jméno E219 napsala velmi mladá, začínající autorka, jejíž šikovnost je třeba náležitě vyzdvihnout. Věřím, že má před sebou hvězdnou kariéru, kterou odstartovala sice ne úplně perfektní, ale přesto stále dost dobrou prvotinou.

Hodnocení

Obálka
70%

Příběh
50%

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.
Výsledek obrázku pro grada logo
Knihu si kupte přesně ZDE.


Nejvýhodnější ceny naleznete na webovém portálu Srovname.cz
Děkuji za přečtení recenze, váš komentář mě potěší :)

Eliz
Prosím, podpořte mě na sociálních sítích. :)

You May Also Like

9 komentářů

  1. Povedená recenze :) Na knih se chystám, ale s určitou opatrností. Jak je vidět, nějaké nedostatky kniha nejspíše má, ale snad aspoň v něčem mile překvapí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opatrnost je na místě, ale kniha není vůbec špatná :)

      Vymazat
  2. Je super, že mladí autori píšu a že im knihy vychádzajú, to považujem za veľké plus :-) Osobne neviem, či by som sa do knihy s touto témou pustila, už ich je pomerne dosť a tak by ma asi tak nezaujala, každopádne vyzerá to ako fajn príbeh :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou, že toto téma už je probrané ze všech stran a málokdy přinese nějaké novinky. Ale jinak je knížka dobrá :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze, souhlasím, že je dobře, že se mladí čeští autoři prosazují. :) podle tématu ale usuzuji, že kniha nebude přímo pro mě. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasné, že takové téma ne každému úplně sedne :)

      Vymazat
  4. Recenze je moc hezky napsaná! :) Líbí se mi, že je to od mladé autorky a ještě ke všemu české. Kvůli tématu to není kniha pro mě, ale rozhodně oceňuji to, že se čeští autoři vydávají víc a víc :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi líbí tato propagace českých a ještě k tomu začínajících autorů. Skrývají se mezi nimi mnozí talenti :)

      Vymazat
  5. I když jsem z tohohle blogovacího světa už skoro úplně vypadla, jsi jedna z mála, u koho mě pořád baví číst recenze... :D (Možná je na čase, abys nějakou sci-fi prvotinu napsala ty, hm? :D) České knížky mě vždycky fascinují tím jak jsou napsané - taková ta typická česká slova jako "kulaťoučký" a podobně, která se v přeložených knížkách většinou vůbec nevyskytují, poněvadž angličtina je nemá a překladatel je sám od sebe nevymyslí. Takže české knížky čtu ráda, vždycky mi přijde, že je z nich na první pohled podle toho slovníku poznat, že jsou české :D Je škoda, že to tady autorka nevyužila, a spíš se hnala za tou akcí. Ale jak píšeš - třeba jí tahle knížka dá potřebné zkušenosti a my se budem moct těšit na její další knížku! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)